Uusia tuttavuuksia

Esteratsastaja Iiris Vaskela innostui toiminnastamme ja tässä hän kertoo kokemuksiaan oman estehevosensa koulutuksesta ja maastakäsittelystä!

Heippa!

Olen Iiris Vaskela, 18-vuotias esteratsastaja Humppilasta. Ratsastusta olen harrastanut koko ikäni ja esteratsastuksessa olen kilpaillut jo ensimmäisistä vuosista lähtien. Tällä hetkellä minulla on kaksi hevosta. Kilpahevosenani toimii puoliveriruuna Picaro de Paco, tutummin Pauli, Pate, Paulikki.. ja mitä näitä nyt on. Rakkalla lapsella on monta nimeä! Paten parhaana kaverina seikkailee nuori suomenhevosruuna Hessin Ritari, tutummin Kake. Vaikka näiden kaverusten kanssa töitä riittää, eikä aika käy koskaan pitkäksi, ehdin silti ratsastuksen ohella käymään kuntosalilla, sekä satunnaisesti ratsuttamaan myös muiden hevosia.

Maastakäsittelyn pintaa olen päässyt raapaisemaan jo edellisten hevosteni aikana, mutta tuolloin olin lähinnä katselu- ja kuunteluoppilaana. Kun ongelmat nykyisen hevoseni kanssa alkoivat, olin kuitenkin sen verran perillä toiminnasta, että tiesin varman avun olevan lähellä! Hevostaitoliittoon olen tutustunut vasta tänä keväänä Mian aloitettua toiminnan Kuuman kartanolla. Maastakäsittely on auttanut minua ja hevostani paljon. Olemme löytäneet niin sanotun ”yhteisen sävelen” nyt myös maasta käsin. Kiitos Mian, olen oppinut että se on aivan yhtä tärkeää, kuin saumaton yhteys selästäkin! Vaikka Paten kanssa kaikki on sujunut suhteellisen hyvin aina, nyt arjessamme on kuitenkin uudenlaista rutiinia, sekä päättäväisyyttä.

Maastakäsittely ei ole auttanut pelkästään Patea, vaan myös minua ymmärtämään hevoseni ajatusmaailmaa ja reaktioita. Lastausongelmamme on tuonut mukanaan siis myös paljon hyvää, vaikkei heti uskoisi. Vaikka tässä tapauksessa se ei varmasti ole ollut helppoa, Mia on saanut kuin saanutkin minut vakuutettua maastakäsittelyn tärkeydestä, oli kyseessä sitten mikä tahansa ratsastuksen laji. Olen huomannut maastakäsittelyn helpottavan suuresti elämääni varsinkin, kun matkustan Paten kanssa paljon. Vieraissa paikoissa käyminen on nyt meille molemmille (sekä varsinkin äidilleni :) ) stressittömämpää kuin ennen. Tämän vuoksi painotan nykyään maastakäsittelyn tärkeyttä, sekä voin lämpimin mielin suositella sitä jokaiselle, lajista tai hevosesta riippumatta. Mukavia maastakäsittelyhetkiä, sekä aurinkoista kevään jatkoa kaikille! - Iiris

Hevostaitoliitto sponsoroi!

Kuva Hanna Heinonen

Hevostaitoliitto on päättänyt laittaa hyvän kiertämään ja lähtenyt sponsoroimaan lupaavaa ratsukkoa, joka toimii sanansaattajana maastakäsitelyn tunnettavuuden sekä eettisen hevostenkäsittelyn edistämisessä!

Tässä esittely Lotta Merisestä ja Latesta!

"Olen 15-vuotias Lotta Merinen. Asun Lahdessa ja käyn Salpausselän ylä-asteen 9. luokkaa, liikuntaluokilla. Lajini on vikellys, joka on laukkaavan hevosen selässä voimistelua ja akrobatiaa. Kilpailen A-tasolla yksinvikellyksessä ja kuulun maajoukkueen A-renkaaseen nyt kolmatta vuotta.

Tykkään vikellyksestä, koska saan aina haastaa itseäni ja rikkoa rajojani. Hevosen kanssa työskentely on molemmin puolista luottamusta ja tiimityötä. Vikellyksessä tiimin muodostavat vikeltäjä / vikeltäjät, juoksuttaja ja hevonen.

Minua valmentaa ja juoksuttaa isosiskoni Lilli Merinen, joka omistaa vikellyshevosemme Caballos Latimerin, eli "Laten". Late on 8-vuotias ruuna, jota on koulutettu vikellyshevoseksi vajaan vuoden. Se on kehittynyt nopeasti ja aloittanut jo kilpailemisen kansainvälisellä tasolla. Alkuun Laten kanssa oli haasteita, mutta yhteistyön löydyttyä voitimme jo tämän kauden Suomen Mestaruus kultaa junioreiden luokassa.

Saimme apua Laten kanssa Hevostaitoliiton kouluttajalta Mia Jurvalalta. Sain varmuutta ja neuvoja hevosten käsittelyyn haastavissakin tilanteissa. Haluan oppia lisää hevosista ja niiden käsittelystä sekä jakaa oppimaani eteenpäin.

Olen iloinen ja motivoitunut kilpailija. Harjoittelen kovasti ja tähtään urallani korkealle. Pitkäntähtäimen tavoitteeni on MM- ja EM-kilpailut sekä niissä menestyminen. Nyt 9. luokan jälkeen, olen ajatellut hakea sirkusartistilinjalle ja liikunta-alalle."

Vikellysharrastuksestani pääset lukemaan lisää: https://lottavaulting.wordpress.com

Hevostaitoliitto sponsoroi!

HUOMIO!!

Oletko tavoitteellinen ratsastaja vailla sponsoria?!! Kilpailet vähintään 2-tasolla missä tahansa lajissa?

Hevostaitoliitto haluaa antaa tukensa ratsukolle, joka toiminnallaan edistää hyviä hevosmiestaitoja, ymmärtää hevosten kouluttamisen tärkeyden ja jakaa ajatuksemme eettisestä hevostenkäsittelystä ja hevosmaailman tulevaisuudesta! Jos olet etsimämme tyyppi, laita kirjallinen hakemuksesi osoitteeseen htl.paaaluevastaava@gmail.com 30.10.2016 mennessä!

Luvassa mm. tuotteita, hevostenkäsittelykursseja, HTL:n jäsenyys 2017 jne..!

Maastakäsittelymerkki

Hevostaitoliitto on ollut mukana luomassa uutta Maastakäsittelymerkkiä yhdessä SRL:n kanssa! Nyt kaikilla ratsastusseurojen jäsenillä on mahdollisuus sellainen suorittaa esittämällä pienen kouluradan, mutta maastakäsin!

Maastakäsittely on mukava tapa jatkaa harrastamista hevosen kanssa vaikka selkään ei pääsisikään. Rata on helppo ja soveltuu myös nuorimmille harrastajille!

Uutta jäsenrekisterissä: Jäsenten ”Extranet” omien jäsentietojen päivitykseen

Ratsastusseurojen jäsenillä on jatkossa mahdollisuus päästä näkemään ja päivittämään omia jäsentietojaan (osoite, puhelinnumero, sähköposti) ja tulostamaan omat avoimet laskunsa.

•      Jäsensihteerit hallinnoivat edelleen jäsenrekisteriä ja lisäävät uusia jäseniä sekä tekevät kilpailuluvat, eli siltä osin rekisterin käyttöön ei tule muutoksia.
  •     Jäsenyyteen tai kilpailulupiin liittyviä muutoksia, kuten jäsenlajin vaihtoa, jäsenyyden päättämistä tai kilpailulupaa (E-lupaa lukuun ottamatta) jäsen ei pysty itse tekemään.
  •      Myös kaikki liiton taholta tulevat toiminnot ja palvelut rekisterin suhteen pysyvät ennallaan.
  •     Kyseessä on siis maksuton lisäpalvelu, jolla ennakoimme tulevaisuudessa tulevan mobiilijäsenkortin toimivuutta.

Ohjeet kirjautumiseen:

Ø  Extranettiin kirjaudutaan jäsennumerolla (Sportti-ID).

Ø  Jäsenen rekisteritiedoissa täytyy olla toimiva sähköpostiosoite, johon hän tilaa salasanan kirjautumissivulta.

Ø  Tunnukset ovat samat kun SRL:n tapahtumien ilmoittautumisjärjestelmässä (TAPU).

Ø  Kipan salasana ei toimi tässä.

Linkki Extranettiin: https://rekisteri.sportti.fi/sso/userinfo.php

Kokous 27.5.2015

Aurinkoiset terveiset Helsingistä. Kokoonnuimme SRL:n työryhmän kanssa saman pöydän ääreen. Palaverin yhteydessä käsiteltiin kysymyksiä herättänyt esitys Hevoset-messuilla 2015.

Hevostaitoliitto toivottaa ihanaa, turvantuoksuista kesän odotusta kaikille!

25.6.2014

Hevostaitoliitto Ratsastajainliiton jäsenseuraksi

Ratsastajainliitto on aloittanut yhteistyön valtakunnallisen Hevostaitoliiton kanssa. Hevostaitoliitto liittyi Ratsastajainliiton jäsenseuraksi. Jatkossa suunnitellaan yhteistoimintaa liittyen hevostaitokoulutuksiin, hevostaitokisoihin ja merkkisuorituksiin liittyen.