Miksi kilpailla maastakäsittelyradoilla?

Ensinnäkin se on hauskaa! Porukalla voi treenailla, pitää hevoselle vaihtoehtopäiviä ja ihmiset voivat kilpailuissa tsempata toinen toisiaan.

Kuitenkin se, mikä on ajanut meitä luomaan uutta kilpailumuotoa, on turvallisuus. Kilpailuradoilla teetetään sellaisia tehtäviä, missä mitataan hevosen kuuliaisuutta, luottamusta ihmiseen sekä molemmin puolista kunnioitusta. Kouluttajamme Mia Kytölä on useasti kursseillaan muistuttanut, että itseasiassa kaikki ongelmamme hevosten kanssa liittyy hevosen jalkojen hallintaan. Joko ihminen ei pysty pitämään jalkoja paikallaan tai sitten jalat eivät siirry haluttua nopeutta haluttuun suuntaan. Näinhän se on, kun tarkemmin asiaa ajattelee.

Myös hallintaa on niin monenlaista. Ihminen monesti uskoo siirtävänsä hevosta paikasta toiseen omien ehtojensa mukaisesti, mutta todellisuudessa kommunikaatiossa on usein isoja aukkoja ja parivaljakko vain selviytyy matkastaan. Toiset sujuvammin, toiset vähemmän sujuvasti. Useimmiten ihminen ei edes kiinnitä huomiota siihen missä hevonen kävelee, käveleekö hevonen kuinka lähellä ihmistä tai vastaavaa. Jos tulee ongelmia, ne ratkaistaan usein turhan kovin ottein.

Yksi ratojemme tehtävistä on ympyrälle lähettäminen korokkeen päältä. Tuntuu aluksi sirkustempulta, mutta onko se kuitenkaan sitä? Kyseisen tehtävän idea on selvittää kykeneekö ihminen siirtämään hevosen ensin luotaan pois haluamaansa suuntaan ilman, että ihminen ottaa askeleita taaksepäin. Kuinka moni myöntää lähettävänsä hevosen liinassa ympyrälle siten, että hevonen jätetään kehälle liikkumaan ja itse peruutetaan taaksepäin samalla ”husuttamalla” hevosta kauemmaksi? Kyllä, näin suurin osa ihmisistä toimii.

Mitäpä, jos ihmiselle ja hevoselle opetetaan kommunikointia ja löydetäänkin keino siirtää hevosta kohteliaasti paikasta A paikkaan B ilman epämääräisiä käskyjä, ilman riitaa ja tuskailua? Kaikissa ratojen tehtävissä on taka-ajatus siitä, että arjessa myös hevosen tulisi tietää kaikessa toiminnassa sitä koskevat pelisäännöt. Ihmisen pitäisi osata pyytää hevoseltaan asioita johdonmukaisesti ja hevosen tulisi kunnioittaa ihmistä. Hevoselle on mielekästä, jos tehtävistä tehdään niin mukavia, että niitä on jopa hauskaa suorittaa. Tehtävien avulla asioita voi ensiksikin ymmärtää, toiseksi treenata ja kolmanneksi toteuttaa. Mikä parasta, näitä asioita voi harjoitella missä vain ja milloin vain.

Kouluratsastus on itseasiassa juuri sitä, että harjoitellaan hallitsemaan hevosta eri tilanteissa ja tekemään erilaisia voimistelu- ja voimankäyttöliikkeitä. Ratsukot kisaavat siitä kuka tekee sitä parhaiten. Maastakäsittelyssä ideana on teettää hevosella erilaisia voimistelu- ja voimankäyttöliikkeitä maastakäsin ja maastakäsinkilpailuissa kilpaillaan siitä, mikä parivaljakko suoriutuu annetuista tehtävistä parhaiten. Nämä eivät kuitenkaan onnistu ilman, että meillä on oikeanlaiset keinot kommunikoida hevosen kanssa.

Nyt me Hevostaitoliittolaiset innostamme teitä valmentautumaan ja kilpailemaan uudella tavalla - nimittäin maastakäsin! Maastakäsintyöskentely tukee täydellisesti muita lajeja ja maastakäsinkilpailuihin on kiva tulla esittämään omia taitojaan ja oppimaan kilpatovereilta uutta.

Mikäli haluatte valmentautua, seuratkaa valmennuskalenteriamme tai ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin koulutus@hevostaitoliitto.fi. Mietitään yhdessä, mitkä asiat auttavat ja innostavat teitä treenaamaan hevosianne myös maastakäsin!